Brico zet zijn weg voort op het vlak van innovatie en klantenservice

Herinrichting winkel te Sint-Denijs-Westrem

Brico, die nog maar pas zijn vernieuwingsstrategie heeft voorgesteld in de vernieuwde Brico-winkel van Zemst, gaat een stap verder met de volledige herinrichting van Brico Sint-Denijs-Westrem. Hiermee krijgt het Gentse een totaal gerenoveerde winkel waar de focus ligt op klantenbeleving en specifiek advies voor de klusser. Dit is een logische verdere stap in de innovatie- en differentiatiestrategie die de marktleider heeft uitgestippeld om opnieuw aan te knopen met groei. Brico huldigt hierbij zijn 8e Makersatelier in, de succesformule van de groep.

244930 westrem%20nl 87b19a large 1493301371

Ook Brico Sint-Denijs-Westrem heeft het gemaakt!

De gerenoveerde Brico van Sint-Denijs-Westrem wordt officieel heropend tijdens het weekend van 29 en 30 april na 3 maanden renovatiewerken. Rudi Schautteet, Directeur Operations van Brico België, legde tijdens de persbriefing de nadruk op de manier waarop Brico haar klantgerichtheid, concurrentievermogen en efficiëntie kracht wil bijzetten. Met name door een verruiming van het assortiment, nog meer en betere dienstverlening voor de klant, en advies op maat.

De beleving van de klant staat centraal in de veranderingen die we doorvoeren,” zegt Rudi Schautteet. “Brico wil inspelen op de steeds veeleisender verwachtingen van zijn klanten die op zoek zijn naar de beste klusmaterialen en diensten om hun projecten thuis te verwezenlijken. We zijn dan ook erg blij voor onze klanten maar ook voor onze medewerkers dat we dit geslaagd renovatieproject kunnen neerzetten waar maanden hard werd aan gewerkt.”

40.000 referenties

Om iedere dag de winkelervaring van de klanten nog te verbeteren, werd het aantal referenties in de Brico van Sint-Denijs-Westrem uitgebreid van 35.000 naar 40.000 artikelen.

De verfafdeling, de verlichting, de technische afdelingen - elektriciteit en sanitair - werden met 20% uitgebreid.

De verfafdeling werd bovendien volgens het nieuwe concept geïnstalleerd: niet alleen staan de assortimenten per toepassing (Indoor vs Outdoor) maar de klant krijgt bij heel wat producten alle nodige uitleg in de vorm van fiches die hij mee naar huis kan nemen, en tips over de voorbereiding van de klus en de benodigdheden waarmee hij aan de slag moet voor zijn verfproject.

Weg-wijs in de nieuwe Brico

Het Makersatelier is toch wel een topper te noemen in de vernieuwingsstrategie van Brico. Dit nieuwe Brico-leerconcept, waar klanten verschillende klusopleidingen kunnen volgen - zowel in techniek als decoratie - boekt een enorm succes. Er zijn al heel wat inschrijvingen op de website van actieve “Makers” die snel geholpen willen worden. Zij krijgen vakkundig advies tijdens een 2 tot 4 uur durende workshop. Het Makersatelier van Sint-Denijs-Westrem is het 8e Makersatelier van de groep. Het bevindt zich links bij de ingang van de winkel binnen.

Buiten de Makersateliers om kunnen klanten ook - via de website - een gratis “Maak”-afspraak maken met een van de medewerkers. Zij krijgen in een half uur persoonlijk advies over hun project en een antwoord op al hun vragen.

De medewerkers zelf krijgen het ganse jaar door technische basisopleidingen voor elektrische en sanitaire installaties, maar ook vormingen in bijvoorbeeld kleurenadvies om de klant op een professionele manier te kunnen helpen in de verfafdeling. Ook krijgen zij permanente bijscholing inzake totaalprojecten om de klanten zo optimaal mogelijk met hun vakkennis bij te staan bij hun huis- en tuinprojecten.

Nieuw in deze Brico-winkel zijn ook de “Touch&Try” panelen. Met deze didactische panelen wordt er aan de klant getoond hoe een technische installatie er in werkelijkheid uitziet. Dit kan zowel gaan om een basisaansluiting in elektriciteit (hierbij wordt bijvoorbeeld het verschil aangegeven tussen de verschillende soorten schakelaars) of een technische sanitaire installatie waar bijvoorbeeld de leidingen en koppelstukken van een watertoevoer worden getoond. Ook worden deze panelen gebruikt om decoratiematerialen te tonen voor de afwerking van een bepaald project (bijvoorbeeld verschillende soorten wanden die kunnen gebruikt worden bij de installatie van een douchewand). Anderzijds worden deze panelen ook gebruikt door de medewerkers voor het geven van advies aan onze klant.

Dit is een bewijs dat bij de nieuwe Brico’s het didactisch materiaal heel wat werd uitgebreid, dit alles om de klant nog beter wegwijs te maken in de winkel.

Naast de reeds bestaande diensten zoals terugbetaling van gekochte goederen, verhuur van bestelwagen (gratis met “Mijn Brico”-kaart), thuislevering, materiaalverhuurdienst, glas en hout snijden, kan men nu in Sint-Denijs-Westrem ook terecht voor het aanmaken van nummerplaten en het slijpen van kettingzagen. U vindt alle diensten en de voorwaarden terug op de overzichtelijke en inspirerende site van Brico.

Ook in de Brico van Sint-Denijs-Westrem is er een gepersonaliseerd afhaalpunt ‘Reserve & Go’ voor goederen die klanten 24/24u, 7 dagen op 7 online besteld hebben, op de website of in het winkelpunt. De klant moet zich dus niet meer in de winkel begeven, maar kan zich aanbieden aan deze balie vooraan, om op een snelle en efficiënte manier zijn goederen te betalen en ter plaatse af te halen.

Efficiëntie ten dienste van winkelcomfort

Brico Sint-Denijs-Westrem blijft een zeer makkelijk bereikbare winkel met een enorme parking met een grote ruimte als laadzone.

De winkel zelf beslaat een oppervlakte van 5.000 m². Er werken zo’n 25 medewerkers. “Ik ben zeer trots op deze vernieuwde winkel”, zegt manager Jean Van Vlasselaer. “Mijn medewerkers hebben hard gewerkt om het de klanten nog beter naar hun zin te maken. Wij zijn in ons opzet geslaagd. We hopen dat de klanten dit als een nieuwe klantenbeleving zullen ervaren. Wij zijn er in elk geval klaar voor”.

De middengang van de winkel werd met de helft vergroot om het shoppen en de doorgang te vergemakkelijken. Voor de klant werd een winkelplan voorzien en er werd hard gewerkt aan een duidelijker aanduiding van de gangpaden.

Er zijn op verschillende plaatsen in de winkel info-punten voorzien om de klant zo snel mogelijk ten dienste te staan. Dit betekent dat de medewerkers van de winkel er permanent zijn voor hun klant.

Prijsscanners in de hoofdgangen helpen de klant verder indien een artikel geen prijsetiket heeft. De nieuwe T-shirts “Ik help u graag verder” zijn hier een sluitend bewijs van en maken de fierheid uit van de trotse medewerkers.

Ook aan het milieu werd gedacht: overal is er milieuvriendelijke ledverlichting voorzien. Verder organiseert Brico regelmatig recyclage-acties voor machines en tuingereedschap zodat oude materialen op een correcte manier kunnen verwerkt worden.

Foto’s van de gerenoveerde Brico van Sint-Denijs-Westrem kunt u hier terugvinden: